Vi ste direktor obiteljske tvrtke, suprug i otac: Kako ste osobno doživjeli vrijeme strogih ograničenje u korona-krizi?
Gerd Schachermayer: Imao sam sreću da se u mom privatnom okruženju nitko nije zarazio virusom. Ipak, sveukupno gledano to je bilo vrlo naporno vrijeme. S jedne strane, kao i kod mnogih, obiteljski se život promiijenio. Naš sin je također imao nastavu na daljinu i morao je reorganizirati svoju svakodnevnu rutinu. U dobi od jedanaest godina to nije mogao učiniti sam i mi roditelji smo ga podržavali kada je to bilo potrebno. Pored toga, u tvrtki smo doživjeli razdoblje velike neizvjesnosti. Na nove uvjete poslovanja, koji su se mijenjali gotovo svakodnevno, morali smo reagirati brzo i oprezno. U takvoj situaciji razmišljali smo o različitim scenarijima. Nije bilo moguće trajno planiranje, a to se niti do danas nije promijenilo.
Znači, potrebno je donositi dugoročne odluke, a to je teško u nesigurnim vremenima. Na čemu se temelje vaše odluke i što vam je pri tome izuzetno važno?
Gerd Schachermayer: Svakako, to je bio veliki izazov. Mislim da moramo biti svjesni da u tako izuzetnoj situaciji ne postoji ispravno ili pogrešno. U suradnji s našim stručnjacima nastojimo izabrati pravi put i slijediti ga. U Schachermayeru imamo izvrsne stručnjake koji su se potrudili da se naše poslovanje nastavi u okviru zakonskih odredbi. Velika podrška bila je i moja supruga Aleksandra koja nas je, kao odvjetnica, savjetovala u pravnim pitanjima.
Razgovarajmo o ekonomskim aspektima: Schachermayer je kao veleprodaja važna karika u lancu opskrbe koju su ozbiljno poremetila zatvaranja, ograničenja uvoza itd. Koja ograničenja su imala najveći utjecaj na Schachermayer? Da li je bilo problema s isporukom?
Gerd Schachermayer: Najvažnije nam je bilo da naše sjedište u Linzu uvijek ostane u pogonu. Tu se odvijaju svi procesi poslovanja: IT, logistika i isporuka, nabava, distribucija i komunikacija unutar tvrtke, tu se nalaze stručni prodajni odjeli, knjigovodstvo i kadrovska služba. Stoga je glavni prioritet bio ostati radno sposobnim. To smo i uspjeli - uvijek smo bili dostupni i u mogućnosti isporučiti robu. Ipak, kada gledamo cijelu tvrtku, ograničenja na granicama i opći Lockdown su nas naravno pogodili. U pojedinim državama, npr. Italiji, došlo je do potpunog zastoja poslovanja. Osobito teška situacija je nastala kod investiranja u strojeve. Kao što se i očekivalo, zanimanje naših kupaca za investiranjem se smanjilo i tek će sljedeći period pokazati kako će se situacija dalje odvijati.
Izložbeno-prodajni saloni su bili u potpunosti zatvoreni. Kako se odvijao prodajni proces i savjetovanje kupaca u tom periodu?
Gerd Schachermayer: Mi već godinama preko našeg Portala za partnere nudimo mogućnost online naručivanja s mnogim korisnim dodatnim funkcijama. Ta nam je digitalna usluga danas jako dobro došla. Preko Portala za partnere bili smo uvijek povezani s našim kupcima i mogli smo brzo obraditi dnevne narudžbe. Dostupnost putem e-pošte i telefona također je bila važna. U nepredvidiva vremena nitko ne želi dugo čekati obradu svog upita ili narudžbe. Naši su zaposlenici ovdje reagirali zaista izvrsno.
Kako je korona-kriza utjecala na prodajne brojke?
Gerd Schachermayer: Obzirom na širinu našeg asortimana na to je pitanje teško odgovoriti. Imamo odjele koji su jako dobro poslovali, kao npr. odjel za servisiranje strojeva ili područja vezana uz obrtnike. Pored toga, imali smo kupce koji su za vrijeme korona-krize odlučili iskoristiti godišnji odmor te su u tom periodu kod nas manje naručivali. Mnogi kupci su prije „potpunog zatvaranja“ naručili veće zalihe ili nakon ponovnog otvaranja nadopunili svoja skladišta. Sve ove efekte ćemo moći procijeniti tek kasnije.
U tvrtki su provedene brojne mjere zaštite, poput higijenskih propisa, privremenog radnog vremena itd. Kako ih ocjenjujete retrospektivno?
Gerd Schachermayer: Od samog početka smo usko surađivali s našim radničkim vijećem, stalno ga obavještavali o trenutnoj situaciji i uključivali u važne odluke. Ta uska suradnja mi je bila vrlo dragocjena.
Što je sljedeće? Kako gledate na budućnost - da li ste zabrinuti ili samouvjereni?
Gerd Schachermayer: Kao što sam već spomenuo, situacija ostaje nepredvidiva. Trenutno moramo razmišljati o različitim scenarijima i biti što bolje pripremljeni za sve moguće situacije. Siguran sam da, kao obiteljska tvrtka, imamo najbolje preduvjete da ovo vrijeme dobro prebrodimo. Pogotovo što su naši zaposlenici proteklih mjeseci pokazali kako brzo i fleksibilno mogu reagirati na izazove.
Hoće li korona-kriza biti i prekretnica? Da li će u Schachermayeru doći do dugoročnih promijena?
Gerd Schachermayer: U svakoj tvrtki prije ili kasnije dolazi do promjena. Odrediti trenutak kada se one sprovode često se odgađa zbog praktičnosti ili straha od rizika. Smatram da je aktualna situacija pravi trenutak da se takvim pitanjima pozabavimo i poduzmemo određene mjere.
Gledano s društvene strane: Vjerujete li da će se dogoditi promjene izazvane koronavirusom koje neki predviđaju, odnosno zahtjevaju?
Gerd Schachermayer: Mišljenja sam da je krajnje vrijeme, kako u poslovnom svijetu tako i u društvu, da se uvedu prijeko potrebne promjene koje bi nas ojačale za nove krize. Na početku korona-krize smo vidjeli da su škole bile preopterećene nastavom na daljinu. Mnoge tvrtke su također imale problema i imaju puno toga za nadoknaditi kada je riječ o korištenju digitalnih mogućnosti. Prostor za poboljšanje vidim i kada je u pitanju fleksibilna organizacija i naplata radnog vremena (skraćeno radno vrijeme). Najočigledniji problem je bio potpuni nedostatak usklađenosti između pojedinih zemalja EU. Uzajamni dogovori i pravila te sporazumna i zajednička provedba istih puno bi olakšali vrijeme krize.
Koji ste zaključak za sebe izvukli iz korona-krize?
Gerd Schachermayer: U neizvjesnim vremenima je važno dobro upravljati svojim snagama, posebno ako nije predvidljivo koliko će kriza trajatii.